Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

AF:s Stöd och matchning vann Anbudspriset

6 april, 2017

Anbudspriset - instiftat av Almega - vanns i år av Arbetsförmedlingen, som fick det för sin tjänst Stöd och matchning.

På Almegas Upphandlingsdag, som vi berättar om på annan plats, delades bland annat Anbudspriset ut och vinnare blev alltså Arbetsförmedlingen, i hård kamp med finalisterna Helsingborgs stad och Stockholms läns landsting.

På bilden ser vi Upphandlingschef Martin Kruse och hans medarbetare, Doris Rexhammar, Anna Eng, Malin Fredriksson, Anja Clausin och Peter Håkansson uppställda framför kamerorna. Doris Rexhammar ger här en kort beskrivning av vad tjänsten innebär.

Stöd och matchning infördes i december 2014 och är en upphandlad tjänst för arbetssökande som behöver intensivt och individuellt anpassat stöd av en extern leverantör för att bryta sin arbetslöshet.

Målet med tjänsten är att de arbetssökande som tar del av tjänsten ska komma till arbete eller utbildning på kortast möjliga tid. Fokus för leverantören är att nå målet för varje deltagare genom aktivt arbetssökande och deltagande i jobbinriktade aktiviteter samt studie- och yrkesvägledning, är en aktivitet som är obligatoriskt för samtliga deltagare.

Leverantörer av tjänsten konkurrerar med varandra genom olikheter i innehåll och genomförande av tjänsten, vilket innebär att metodik, kompetens, branschkunskap och arbetsgivarkontakter skiljer leverantörerna åt. Leverantören väljer tillsammans med deltagaren, utifrån de individuella behov, aktiviteter utifrån verktygslådan som finns för tjänsten. Hur man vill leverera tjänsten och vilka verktyg man vill använda sig av lämnar utrymme för innovativa utvecklingsmöjligheter.

Tjänsten ges i fyra spår, som varianter där innehållet och omfattningen anpassas till hur mycket stöd den arbetssökande behöver. Två av spåren innehåller språkstöd för deltagare som har låga kunskaper i svenska och engelska.

Det är Arbetsförmedlingen som avgör om en person är i behov av tjänsten Stöd och matchning och fattar beslut om tjänsten. Då tjänsten är upphandlad enligt LOV får deltagaren välja vilken leverantör han eller hon vill ha.

Ett ratingsystem togs fram i juni 2016 och uppdateras kvartalsvis. Ratingen gör det möjligt för presumtiva deltagare att se leverantörernas resultat. Ratingen bygger bl.a. på hur många av tidigare deltagare som kommit ut i arbete eller utbildning.

I dag har Arbetsförmedlingen avtal med drygt 160 företag. Många av leverantörerna har verksamhet på ett flertal orter. Framgångsfaktorerna är många bl.a. ett gediget förarbete med ett tätt samarbete mellan Arbetsförmedlingens olika avdelningar, dialog med branschföreträdare. Det finns också en förvaltningsgrupp för tjänsten som utvecklar, förbättrar och säkerställer att tjänsten fungerar.