Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Marie Emilsson – upphandling med reserverade kontrakt

22 mars, 2018

Så utförs en reserverad upphandling i praktiken.

Första gången jag träffade Marie Emilsson var på ett seminarium i Hofors kring Tidig dialog i upphandling. Minns att jag häpnade över Maries entusiasm och den glädje och tillförsikt hon utstrålade utifrån sitt uppdrag. Och att hon dessutom uppenbarligen når riktigt goda resultat, i ett förtroendefullt samarbete med både upphandlare, verksamheter och leverantörer. Marie arbetar alltså som inköpssamordnare i Söderhamn och har därför också mycket med Inköp Gävleborg att göra.

– Hur kom det sig att ni har gjort en reserverad upphandling?
– Bakgrunden var en motion till fullmäktige om särskild social hänsyn i upphandlingar.  Vi har valt ut två upphandlingar i dialog med Inköp Gävleborg. Sandra Stark är upphandlare hos Inköp Gävleborg och min roll är att vara pådrivare, skrattar Marie. På förra årskonferensen sjöng Sandra förresten i foajén tillsammans med Emeli Ekblad, även hon från Inköp Gävleborg, och Hans Eismar spelade gitarr.
Nu tar Sandra steget upp på scenen eftersom vi skall prata tillsammans.
– Om jag minns rätt så var det ett föredrag på Upphandlingsdagarna förra året som gav oss en aha-upplevelse och inspirerade oss till att testa en reserverad upphandling. Vinnande företag blev för resten Stenbäckens boende och arbetskooperativ., som är ett arbetsintegrerat företag. Jag tror att vi har 5-6 sådana företag i Söderhamn.
– Den andra upphandlingen med krav på social hänsyn handlade om att ta in praktikanter och det var en upphandling enligt LOV.

– Hur ser din bakgrund ut inför rollen som inköpssamordnare?
– Jag har arbetat med inköp i privat sektor sedan år 2000 och 2016 gick jag över till den offentliga sektorn. Jag tycker det är jätteroligt och får väldigt mycket kontakter. Egentligen har jag väl inget mandat utöver att stå för rådgivning och support, men så länge folk tycker att jag tillför något så får jag väl hållas...
– Men det finns ju saker som skulle kunna fungera bättre också. Vad gäller avtalsuppföljning så skulle det behövas mycket mer, gärna i form av avtalscontrollers, det skulle ge mycket pengar tillbaka. I det privata näringslivet har man ett tätare samarbete med leverantörerna. När det gäller de som man ser som strategiska leverantörer så har man uppföljningsmöten fyra gånger per år.

Onsdag den 18 april klockan 09.20 träffar vi Marie och Sandra på ett av de parallella seminarierna. Välkomna dit för att lyssna och ställa frågor!