Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Addas lösning stöder cirkulär möbelhantering

6 mars, 2022

Ett nytt cirkulärt ramavtal för möbelhantering med it-stöd gör det möjligt för offentlig sektor att dela och återbruka möbler.

Infälld: Caroline Tottie, Adda Inköpscentral.

På SOI´s hemsida har vi tidigare berättat om hur Ystad och Landskrona på var sitt håll skapat egna lösningar för cirkulär möbelhantering, med ett fungerande IT-stöd. Nu presentarar ADDA en gemensam lösning kring den cirkulära möbelhanteringen och i denna lösning inkluderas även IT-stödet. Så här berättar man om detta.

”Ett nytt cirkulärt ramavtal för möbelhantering med it-stöd gör det möjligt för offentlig sektor att dela och återbruka möbler. Adda Inköpscentral tar därmed ytterligare steg mot hållbara avtal där nyttan är tydlig och stödjer behovet hos användarna.

Avtalets första del som lanseras den första mars kommer, till skillnad från liknande avtal vi sett, att innehålla en it-plattform som möjliggör cirkulär hantering genom delning av möbler internt i användarnas organisationer. Detta möjliggör för ett fortsatt liv för de möbler som redan är inköpta inom kommuner och regioner.

- Vi har sett ett tydligt behov av att i första hand kunna omhänderta och dela med sig av de möbler som ligger i förråd till ingen nytta. Med hjälp av digitalt stöd har vi hittat en lösning som är ett första steg till att arbeta med cirkulära materialflöden och samtidigt minska inköpskostnaderna, säger Caroline Tottie, kategoriansvarig Kontor och Förbrukning på Adda Inköpscentral.

Traditionellt hanteras möbler i en linjär process som innebär att man köper nytt när behov uppstår. Med det nya ramavtalet blir processen cirkulär och det möjliggör även för mindre aktörer inom bland annat möbelrestaurering att leverera på avtal till kommuner och regioner. Avtalet ger även användarna möjlighet att köpa eller hyra begagnade möbler eller ta hjälp av inredningskonsulter för inredningsprojekt där återbruk ska ligga i fokus.”

Avtalets första del med it-plattformen lanseras i mars 2022, övriga avtalsdelar i upphandlingen lanseras i april. Här kan du läsa mer om hela ramavtalet Möbler återbruk.