Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

I sista stund – akademisk utbildning för praktiker

28 maj, 2023

Det finns fortfarande möjlighet att vässa din kompetens i höst – i Göteborg och Umeå.

Här presenterar vi två akademisk utbildningar för praktiker, som genomförs hösten 2023. Ett utmärkt tillfälle för dig som redan arbetar inom offentlig upphandling/offentliga inköp att vässa din kompetens och öka din attraktionskraft för de upphandlande organisationerna i Sverige. Men det är bråttom om du skall hinna komma med.

Göteborgs Universitet – sex heldagar på Handelshögskolan i Göteborg, hösten 2023
OBS Informationsmöte (online) den 1 juni kl 09.00-09.45, se nedan

Programmet syftar till att utveckla affärsmannaskapet hos dig som deltar, vare sig du är central inköpare, del av en institutionsledning eller inköpskoordinator. Genom att utveckla en affärsmässig blick för helheten kan inköpare ta bättre dagliga inköpsbeslut. Inom läroanstalter kan resurser då frigöras för forskning och utbildning inom existerande kostnadsbudgetramar.

Totalt innehåller programmet sex heldagar, utlagda över ungefär fyra månader. Undervisningsformen är en väl avvägd blandning av föreläsningar med riktigt duktiga praktiker och forskare från GU och andra lärosäten samt case-beskrivningar och reflektioner, enskilt och i grupp. Varje programdag ses gruppen kl. 08.30-16.30 på Handelshögskolan i Göteborg. Programmet har utformats av Göteborgs universitets centrala inköpsstab under Eva Nordlund i samarbete med GU Executive Education.

Välkommen på informationsmöte (online) den 1 juni kl 09.00-09.45!
Anmäl dig genom att maila till exed@handels.gu.se.

Läs mera här

Umeå – distansutbildning hösten 2023
Det finns fortfarande möjlighet att göra en ”Sen anmälan”

Offentlig upphandling, teori, praktik och ekonomi
Om kursen
Den offentliga upphandlingen omsätter stora belopp, omfattar sådant som den offentliga sektorn behöver för att utföra sina uppdrag och kan vara viktig för många företags existens. Lagstiftningen anger ett ramverk för hur den offentliga upphandlingen ska organiseras. Regelverket lämnar dock ett relativt stort strategiskt utrymme gällande dess utformning och genomförande. Hur detta görs har effekt på pris och kvalitet. Kursen ger en grundläggande förståelse för offentlig upphandling från ett ekonomiskt perspektiv. Här behandlas frågor om till exempel egen regi kontra extern regi, anbud, priser, konkurrens, kontrakt, modeller för utvärdering av anbudsgivare, särskilda hänsyn och andra strategiska frågor som uppdelning i delkontrakt.

Det här är en ny kurs som ges av Enheten för nationalekonomi och den riktar sig till dig som är yrkesverksam på upphandlar- och leverantörssidan, beslutsfattare eller intressent inom privat och offentlig sektor, studenter inom t ex ekonomi och juridik som önskar bredda sin kompetensportfölj.

Läs mera här