Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

MTC PROCUREMENT RESEARCH QUARTERLY 4/24

17 december, 2024

Artiklarna är utvalda av SOI´s styrelse

Forskningsstiftelsen MTC Marknadstekniskt Centrum (MTC Procurement Research Center), är instiftad av Instituten för företagsledning (IFL) & Kungl Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) 1974. SOI är sedan april 2024 medlem, utifrån det stora behovet i Sverige av forskning och utbildning på akademisk nivå, kring offentlig upphandling. MTC:s verksamhet är väl underbyggd i de frågor som är kritiska inköpsrelaterade frågor som företag står inför, både inom den offentliga och privata sektorn. Det innebär att ofta ligga steget före och i ett tidigt skede identifiera nya behov och specifika krav samt öka möjligheterna för företag att genomföra kunskapsbaserad strategisk utvecklingsplanering. MTC är en viktig partner för forskare vid universitet och bidrar till att initiera, utforma och genomföra utvecklings- och forskningsprogram.

Per Andersson är professor på Handelshögskolan i Stockholm och skriver följande om MTC’s verksamhet.
”Utmaningarna som modern upphandling står inför är många och det omvandlingsarbete inom upphandling som vi kan se idag är grunden för vår expanderande upphandlingsforskning. Vi ser hur hållbar upphandling blir en kritisk fråga och drivkraft för förändring och hur digital transformation skapar drastiska förändringar i upphandlingsverksamheten. Tillsammans med detta ser vi en ökad uppmärksamhet på riskhantering i supply chain, ett nytt kostnadsfokus och en ökad betydelse av upphandling för hela verksamheten.

Dessa omvandlingsprocesser kommer att stå i fokus för forskning och utveckling av ny kunskap inom upphandling. I detta skifte har MTC potential att bli en viktig arena för kunskapsöverföring mellan upphandlingspraxis och forskning.”

Stiftelsen ger årligen ut fyra nyhetsbrev. I årets sista nyhetsbrev ligger mycket fokus på AI, kopplat till offentliga inköp.

Här följer två av SOI’s styrelse utvalda artiklar, hämtade ur MTC´s kvartalsvisa nyhetsbrev, nr 4 2024.

AI-based decision support system for public procurement
A research paper presented a framework for a Decision Support System capable of facilitating the work of employees participating in public procurement procedures. The authors proposed supplying users with a variety of instruments to ease access to various types of information beneficial to their job and facilitate procedures at each stage of the procurement pipeline – call for tender definition, bidder selection, contract award, and monitoring. The system architecture was organised into four primary modules:
• Data Collector: collects and integrates data coming from different sources.
• Pre-Processing: extracts the relevant features of the data collected in the previous step and stores it in a database for further analysis.
• Tender Analyser: performs specific analysis on the data collected in the previous step exploiting Machine Learning and Natural Language Processing techniques.
• Service Tools: each service tool implements a specific use case.

SOURCE: Information Systems Siciliani, L., Taccardi, V., Basile, P., Di Ciano, M., & Lops, P. (2023). AI-based decision support system for public procurement. Information Systems, 119, 102284.


How global companies are using AI to prevent supply chain disruptions
In the aftermath of COVID-19, companies are increasingly looking to deploy AI technologies to de-risk supply chains and adapt to supply chain disruptions. Recent research indicates that companies are using AI tech in procurement in the following ways:
• Finding alternative suppliers: Companies such as Unilever and Siemens are using AI to locate alternative suppliers on short notice. The software scrapes websites for data on suppliers’ customer ratings, finances, sustainability performances etc., which buyers can use to request more information.
• Understanding “what else” current suppliers can do: Companies are also using AI applications to identify additional sourcing options within existing supplier networks and assess if they can provide additional materials. This includes software that can generate supply options among current suppliers and providing a granular and nuanced view of qualified suppliers.
• Automating negotiations: Companies such as Walmart are using AI to automate negotiations including chatbots that can secure a quote and negotiate with tail-end suppliers.

SOURCE: Harvard Business Review Hoek, R. V., & Lacity, M. (2023, November 21). How Global Companies Use AI to Prevent Supply Chain Disruptions. Harvard Business Review.