Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

SOI medlemsenkät 2024

18 juni, 2024

Stort tack till alla som svarat

Under våren har medlemsenkäten skickats ut till 1602 medlemmar. Stort tack till alla som svarat och speciellt tack till alla fritextsvar som skickats in. Jättemycket värdefull information som styrelsen tar med i sitt fortsatta arbete. Det syns tydliga skiftningar i svaren i jämförelse med de svar som inkom vid den förra medlemsenkäten 2017. Styrelsen har därför beslutat att genomföra medlemsenkäter framöver i intervall om 3 år för att det inte ska gå för lång tid emellan.

Att arbeta med upphandling och inköp
Medlemmarna trivs väldigt bra med sitt arbete; arbetet är utvecklande och stimulerande och de känner att de gör nytta på sin arbetsplats. Det står dock klart att det finns en viss förbättringspotential när det gäller medlemmarnas upplevelse av status på arbetsplatsen. Årets mätning tingar det lägsta värdet någonsin – sedan mätningen startade 2010. Majoriteten upplever att de har rätt förutsättningar att göra bra offentliga affärer i sitt arbete, men en relativt stor andel (37%) anser inte att de har rätt förutsättningar. Skälen till detta uppges bland annat vara tids-, kompetens- och resursbrist samt bristande stöd och förståelse från ledningen. En stor andel (79%) framhåller även att de har behov av kompetensutveckling gällande upphandling och inköp. Tongivande ämnesområden som behöver förbättras är bland andra utvärdering och analys, juridik, förhandlingsteknik samt avtalsuppföljning och avtalsförvaltning.

SOI:s arbete
Medlemmarna är påtagligt nöjda med det arbete som SOI bedriver, och endast en försvinnande liten andel (1%) är uttryckligen missnöjda.

Organisationens inköpsförmåga
När medlemmarna ombeds blicka inåt den egna organisationen och fundera kring verksamhetens inköpsförmåga, framträder en påtaglig utvecklingspotential. Endast fyra av tio upplever att kunskapen om och förståelsen för inköp och offentlig upphandling är hög i högsta ledningen. Ännu färre (två av tio) upplever att kunskapen är hög i övriga delar av verksamheten. Upplevelsen av att kunskapen är hög har dessutom minskat över tid, och i båda fallen får årets mätning det lägsta uppmätta värdet sedan mätningens start 2010. Endast var tredje medlem upplever att inköp och upphandling har en tydlig ankring i verksamhetens mål, behov och förutsättningar, och bara var fjärde upplever att behovsägare, ledning och inköpare delar kunskap och för prioriteringar tillsammans. Det är även bara en av fyra som uppger att organisationen arbetar enligt kategoristyrningsmodellen. Omvärldskollen är det något bättre med; här anser fyra av tio att de har bra koll på hur samhällsutvecklingen påverkar inköp och vilka scenarier som de behöver kunna hantera. Var femte medlem framhåller dock att de inte har så bra koll på samhällsutvecklingen.  

Framtiden
Majoriteten av medlemmarna ser nästan samtliga listande faktorer som stora framtida utmaningar för offentliga affärer. Störst utmaning bedöms säkerhetsfrågan vara, följt av hållbarhet och AI. Denna syn på framtidens alla utmaningar rimmar väl med medlemmarnas påtagliga önskan om kompetensutveckling inom en rad olika områden. Inom ramen för detta kan (och enligt vissa medlemmar bör) SOI ta en roll genom att i ökad utsträckning erbjuda kunskapshöjande konferenser och utbildningar, erfarenhetsutbyten och facilitera nätverksträffar.