Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

SNS – Ett ratingsystem för offentlig upphandling

18 juni, 2024

En fortsättning på SNS-rapporten från 2022

På måndag den 3/6 presenterades en ny SNS-rapport om regler för offentlig upphandling i ett seminarium i Stockholm. Forskarna bakom SNS Konjunkturrådsrapport 2022 – som då föreslog betygsättning av leverantörer – har nu undersökt de praktiska möjligheterna att införa ett sådant system.  Ett ratingsystem för offentlig upphandling - SNS

Bakgrund
I januari 2022 presenterades den första rapporten från SNS som hade namnet Sätt betyg på leverantörerna! Ökad effektivitet med ratingsystem i offentlig upphandling. Den väckte rätt så stor uppmärksamhet, inte minst eftersom den också slogs upp i form av en debattartikel i Dagens Nyheter, och den fick också en del kritik. Man inledde artikeln på följande sätt: Offentlig upphandling omsätter hundratals miljarder varje år. Det är därför oroande att höra om hur alltifrån medicinsk utrustning till tågtrafik blir dyrare och sämre än önskat. Svenska myndigheter borde i större utsträckning kunna ta hänsyn till tidigare leveranser – både bra och dåliga.

Artikeln avslutas så här: Upphandlingsreglerna ger heller inte tillräckliga förutsättningar att utnyttja konkurrens för att få lägre priser och högre kvalitet. Det förklaras delvis av att regelverket begränsar möjligheten att särbehandla vissa leverantörer och reservera kontrakt till små och medelstora företag. Men delvis förklaras det också av att de möjligheter som faktiskt finns i reglerna inte används fullt ut, till exempel att skriva i kontraktet att oväntat stora kostnader ska delas mellan beställare och leverantör, att använda sanktioner eller belöningar i kontraktsvillkoren, och att prioritera
uppföljning av avtal.

Sverige bör införa ett betygssystem som tar hänsyn till tidigare leveranser och verka för att ett sådant införs inom EU. Upphandlande myndigheter måste värna skattemedlen. Det kräver starka avtal där kontraktens slutkostnader bättre överensstämmer med de priser som angetts i buden. Så hanteras också de på förhand okända och osäkra kostnaderna på ett bättre vis. Exempelvis sade Upphandlingsmyndighetens GD, Inger Ek så här. ” Jag ser risker med att systemet missbrukas och att vissa leverantörer kan missgynnas. Att upphandla kvalitet görs bäst genom att noggrant förbereda upphandling och att utvärdera och följa upp enligt utvalda parametrar. Upphandlande organisationer kan bli bättre på att faktiskt våga avsluta samarbeten och avtal när leveranserna inte håller avtalad kvalitet.

Det var förstås ett rätt så djärvt förslag och det väckte också en del kritik. Exempelvis sade Upphandlingsmyndighetens GD, Inger Ek, så här. ” Jag ser risker med att systemet missbrukas och att vissa leverantörer kan missgynnas. Att upphandla kvalitet görs bäst genom att noggrant förbereda upphandling och att utvärdera och följa upp enligt utvalda parametrar. Upphandlande organisationer kan bli bättre på att faktiskt våga avsluta samarbeten och avtal när leveranserna inte håller avtalad kvalitet.” Även i Norge väckte rapporten uppmärksamhett bland upphandlare. I nyhetsbrevet Anbud 365 sade rådgivaren Arve Sandvoll ”Jeg er ikke motstander av noe nytt poengsystem, men stiller iallfall spørsmålet om det er noe vi allerede har som kan forbedres. Och sektionschef Øystein Sætrang fyllde i. ”Tanken kan være god, og så må problemene løses bit for bit, og lister opp en rekke behov som da må tas tak i.”

Seminariet 3 juni 2024

Den nya rapporten  heter ”Ett ratingsystem för offentlig upphandling”. Bakom rapporten står återigen dessa personer:
Sofia Lundberg, professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.
Malin Arve, professor och vicerektor vid Norwegian School of Economics, NHH, i Bergen.
Mats Bergman, professor i nationalekonomi och rektor vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.
Lars Henriksson, professor i rättsvetenskap vid Handelshögskolan i Stockholm.
I rapporten har de nu gått vidare och undersökt hur ett sådant system kan fungera och om det finns några juridiska hinder för att införa systemet.

Medverkade på seminariet gjorde
   • Ulrica Dyrke, jurist och näringspolitisk expert på offentlig upphandling och konkurrens, Almega
   • Henrik Grönberg, senior jurist, Upphandlingsmyndigheten
   • Martin Kruse, inköpsdirektör på Arbetsförmedling och nyligen avgången som ordförande i Sveriges Offentliga Inköpare
   • Magnus Persson, vd, Skanska Sverige
   • Sofia Lundberg, professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan, Umeås universitet, och ordförande i SNS Konjunkturråd 2022, som skrev rapporten Offentlig upphandling – gränslandet mellan ekonomi och juridik
Seminariet leddes av SNS vd Ilinca Benson.

Programmet bestod av tre huvuddelar
• Presentation av rapporten, av Sofia Lundberg
• Panel 1 med Ulrica Dyrke och Magnus Persson               
• Panel 2 med Henrik Grönberg och Martin Kruse

Man kan helt enkelt sammanfatta diskussionerna med att deltagarna fortfarande ser möjliga problem med ett sådant här system, men att man ändå var försiktigt positiva till ett införande.

Om rapporten
Vid offentlig upphandling ska beställare i normalfall inte ta hänsyn till vad leverantörer har presterat tidigare. En sådan ordning bidrar till onödigt låg kvalitet, skriver Sofia Lundberg, Malin Arve, Mats Bergman och Lars Henriksson.

På pappret kan även undermåliga leverantörer verka bra och uppfylla kriterierna. Om de sedan levererar dåliga varor eller rent av gör något olagligt hamnar beställarna i en svår situation. När kontraktet väl är skrivet blir det komplicerat att häva avtalet eller kräva kompensation«, säger Sofia Lundberg, professor i nationalekonomi.

På liknande sätt som konsumenter lämnar omdömen på internet borde offentliga upphandlare kunna betygsätta leverantörer i ett öppet system, menar forskarna. Det skulle sporra leverantörerna att hålla god kvalitet eftersom brister skulle försämra chanserna till nya kontrakt.

»Vi pekade på den här möjligheten redan i SNS Konjunkturrådsrapport 2022. Nu har vi gått vidare och undersökt förutsättningarna för att införa betygsättning i praktiken. Och vi kan inte se några väsentliga juridiska hinder för det«, säger Lars Henriksson, professor i rättsvetenskap.

Betygsättning av leverantörer öppnar även för uppföljning och återkoppling av ett slag som inte är möjlig i dag, skriver forskarna. De framhåller också att ett betygssystem skulle kunna göra det enklare för små och medelstora företag att lägga bud vid offentliga upphandlingar.

»Med goda betyg från tidigare leveranser skulle lite mindre aktörer kunna konkurrera om offentliga kontrakt utan att behöva ge sig in i några tunga och dyra processer för att visa sin kompetens«, säger Mats Bergman, professor i nationalekonomi.

Med öppen information om hur leverantörer har skött sig skulle systemet för offentlig upphandling också kunna locka fler seriösa aktörer och avskräcka dem som är oseriösa eller ägnar sig åt ekonomisk brottslighet, resonerar forskarna.

»En betygsättningsmodell skulle både kunna höja kvaliteten och bidra till en hälsosammare marknad för offentlig upphandling. Vi visar att sådana möjligheter finns inom räckhåll«, säger Malin Arve, professor vid Norwegian School of Economics.

Rapporten kan laddas ner här.