Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Mötesplats Offentliga Affärer växer

29 september, 2023

900 personer fanns på plats på Nackastrandsmässan

I fjol kunde vi konstatera att Mötesplats Offentliga Affärer var ordentligt tillbaka på banan igen. Cirka 700 personer deltog då i det omfattande arrangemanget på trivsamma Nackastrandsmässan. I år hade ytterligare ett par hundra tillkommit, totalt var vi denna gång cirka 900 personer. Det passade bra att mässan hade byggt ut med helt nya mötes- och bankettlokaler. Även denna gång kunde vi ta del av ett femtiotal större och mindre seminarier och panelsamtal, plus ytterligare ett antal på Anbudsscenen.

Första dagen hann vi dessutom med banketten, med trerättersmiddag, uppträdanden och utdelning av det årliga priset Handslaget, som vi berättar om i en separat artikel.

Vi välkomnades till mässan av Nackas kommundirektör Viktor Kilén och vår moderator, välkända och flerfaldigt prisbelönta journalisten och romanförfattaren Britt-Marie Mattsson.

Civilminister Erik Slottner hade i sista stund fått förhinder att närvara men kunde ändå delta per skärm. I sitt anförande kunde han bland annat berätta att han brinner för att deltagandet i offentliga upphandlingar skall öka, att bättre konkurrens skall sikta mot bättre affärer och att han vill underlätta för små företag och ideell sektor att delta. Fokus skall flyttas från regelverket till verkstad och den goda affären. Han har också startat en översyn av den nationella upphandlingsstrategin och har haft samtal med många organisationer som på olika sätt har med den offentliga upphandlingen att göra.
Han betonade också vikten av att trycka bort de kriminella elementen ur den offentliga upphandlingen, liksom på funktionskrav i stället för en massa detaljer, på ökade mandat för upphandlarna och på fler digitala lösningar.

Därefter följde ett panelsamtal kring ämnet Hur bör offentliga inköp användas för maximal samhälls- och medborgarnytta? Deltog gjorde Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, Ulrica Dyrke, jurist och näringspolitisk expert avseende offentlig upphandling hos Almega, Annika Wallenskog, chefsekonom Sveriges Kommuner och Regioner och Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka kommun. Diskussionen kretsade kring frågor som, hur vill våra politiker och samhällsbärande organisationer att offentliga affärer ska driva samhällsutvecklingen framåt, vilken riktning är nödvändig och mest effektiv utifrån nuvarande ekonomiska läge och hur kommer det att påverka ditt arbete framåt?

Här kunde man till exempel höra repliker som dessa.
– Mer dialog och fokus på vad vi vill uppnå.
– Öppna för andra sätt att leverera. ”Gör hur ni vill, (nåja, inom lagens ramar), bara vi får rätt resultat.
– Leverantörsuppföljning kan också ske som dialog och samtal. ”Positiv uppföljning.”
– Man måste samarbeta i hela organisationen för att definiera behovet, och hur det skall formuleras.

Ytterligare ett panelsamtal följde, denna gång kring ämnet På riktigt! Ska vi ha det så här? Innovationsdriven Panel: Offentlig upphandling om proffsen själva fick bestämma.

Vi fick följa ett spännande och högaktuellt samtal kring hur landets offentliga inköp och upphandlingar skulle kunna göras smidigare och mer affärsmässigt korrekta ur såväl det långa som det korta perspektivet samt med bibehållen hänsyn till transparens och likabehandling.

Frågorna som ställts inför samtalet var. Kan vår panel tillsammans med dig som deltar klura ut lösningar på problem som legat olösta under lång tid? Kan de offentliga affärerna bli ännu bättre i framtiden om vi låter praktikerna komma till tals? Vilka förutsättningar behövs för att utveckla den offentliga affären till att bli mer affärsdriven? Den här gången bestod panelen av Ove Lidström, Head of Business Development hos Foxway, Carin Fredlund, VD Lex Press, John Tegland, IKEA för Företag specialist, Sebastian Nordgren, inköpschef i Nacka Kommun, Helena-Maria Olsson Hedberg, upphandlare/bitr. signalskyddschef Alingsås kommun och Martin Kruse, ordförande i SOI. Expertkommentator var Daniel Wendelsson, delägare i Advokatfirman Vinge.

Kanske kan man sammanfatta debatten med ett enda ord; TILLSAMMANS. Många kloka ord yttrades och många av inläggen landade i just detta ord. Men vi fick också höra om vikten av att se på funktion och effekt, att våga prova nytt och tänka några år framåt. Enligt Martin Kruse, från Arbetsförmedlingen och SOI, borde det offentliga kunna upphandla lösningar på samma sätt som det privata näringslivet kan. Inget i reglerna förhindrar det. Men man är rätt utsatt i inköpspositionen, man kan ju faktiskt förlora när man vågar prova nytt. Det krävs att ledningen i organisationen är med, men så är det inte överallt. En god strategisk affär är ett lagarbete. Flera andra talare höll med, TILLSAMMANS och lagarbete är nyckelord. En distinkt, tydlig och träffsäker förfrågan, som ger de rätta anbuden, är viktigare än att automatiskt utgå från att ju fler anbud, desto bättre konkurrens. De driver ju dessutom onödiga transaktionskostnader. Men vad är det som krävs för att driva lagarbetet? Inköpsfunktionen behöver vara en attraktiv intern partner, med god analytisk förmåga. Men det krävs också att organisationen förstår vikten av att goda inköp kräver dialog och samarbete, att vi jobbar TILLSAMMANS.

”En bättre värld börjar med offentlig upphandling”
Professorn i Offentlig upphandling, Fredo Schotanus, sitter bland annat med i ledningsgruppen för Utrecht University Centre for Public Procurement (UUCePP). Det är ett tvärvetenskapligt forskningscentrum inom området offentlig upphandling både ur ett juridiskt och ekonomiskt perspektiv. Som professor i offentlig upphandling studerar han hur upphandlingar tar ansvar för pris, kvalitet, människor och miljö på ett effektivt sätt. Sättet på vilket regeringar köper verk, tjänster eller varor varierar enormt: från inköp på basis av enbart lägsta pris (där Sverige hör till dem som har som har störst andel lägsta-prisupphandlingar) till inköp som samtidigt tar hänsyn till uppnåendet av politiska mål som innovation, hållbarhet, cirkularitet, luft- och markkvalitet, socialt entreprenörskap, deltagande, etc. Frågan är hur detta kan göras effektivt. Vad som fungerar och inte fungerar bra under olika omständigheter: vilka är till exempel framgångsrika metoder för att inkludera politiska mål i offentliga upphandlingar?

Professor Schotanus gav i högt tempo en rad exempel ur verkligheten. Trots att anförandet var på engelska och krävde hög koncentration från auditoriet, så blev det ett mycket uppskattat föredrag. För den som är nyfiken går det också att läsa en intervju med professor Schotanus, som publicerades på SOI’s hemsida i december 2022. Den finner du här.

Efter några pass med parallella seminarier fick vi en föreläsning i högt tempo och med mycket humor kring ämnet Attraktiv arbetsgivare för upphandlare - hur ska vi lyckas rekrytera och behålla rätt kompetens? Det presenterades av Anna Dyhre, Expert på Employer Branding.

Efter att en del av besökarna minglat och nätverkat i utställningen, medan andra lade mer möda på ombyte och att piffa till sig inför kvällen, var det alltså dags för banketten. Det blev en mycket välsmakande trerättersmiddag, med hög stämning och riktigt bra livemusik, med ett både musikaliskt och dansant gäng artister. Kvällens höjdpunkt var naturligtvis Handslaget, Offentliga Affärers årliga pris, som vi presenterar i en separat artikel. För den som ville och orkade blev det en mycket lång och livad kväll, medan vissa av oss föredrog att satsa på att vara pigga även under den följande dagen.

Tidigt torsdagsmöte
För vissa besökare började torsdagen extra tidigt. I sitt ordförandebrev skriver Martin Kruse bland annat Vi arrangerade på torsdag morgon en exklusiv frukost för de medlemmar som var på plats, med möjlighet att ”träffa styrelsen”. När jag skriver exklusiv så menar jag på så sätt att den bara var öppen för medlemmar. Då syftar Martin förstås på medlemmar i SOI. Mera om detta arrangemang finns att läsa i hans ordförandebrev.

För oss övriga började dagen tio i nio. Och eftersom Martin Kruse skulle delta i dagens första programpunkt anlände han från SOI-frukosten med andan i halsen. Dagens första programpunkt var en nutidsspaning, där advokat Catharina Piper, delägare i Moll Wendén Advokatbyrå, Martin Kruse och Magnus Johansson, konkurrens- och upphandlingsexpert hos Företagarna samtalade kring ”What’s hot, What’s not”.

Catharina Piper inledde med att Kammarrätter nu oftare återförvisar upphandlingsmål till Förvaltningsdomstolar. Varför gör dom det? Jo, för att Förvaltningsrätter fått mindre pengar och då har de kanske inte samma fokus. Då får man ibland en ”kokobell-dom” och då skickar Kammarrätten tillbaka målet. Vi ser också en utveckling där lagstiftningen, i stället för det som avses, att den skall vara en skyddslagstiftning för leverantörer, i stället alltmer fungerar som en skyddslagstiftning för upphandlande myndigheter. En annan iakttagelse när det gäller ”whats hot” är att många upphandlande myndigheter gör ett fantastiskt jobb när det gäller hållbarhetsarbetet, detta trots att regeringen vill ha kvar ”bör” i stället för ”ska” när det gäller hållbarhetskrav. Det är verkligen kul att se, menade Catharina.

Magnus fortsatte med att konstatera att det här med teambuilding verkligen är ”hot” i dag. Det handlar om dialog, två parter som pratar med varann i stället för mot varann. Detta underlättar också för småföretag som vill delta i upphandlingar. Det är inte enkelt från start, men efter några anbud vet man hur man gör och är så att säga inne i värmen. Det finns också en förflyttning inom offentlig sektor, från fokus på regelverket, till frågan, vad får vi för våra skattemedel.

Martin menade att det är tydligt att civilministern har mycket fokus på små och medelstora företag. Vid vår medlemsfrukost för en stund sedan bad jag medlemmarna tipsa mig inför What´s hot, What´s not. Då kom det upp att inköpscentralerna verkar få större betydelse. Den frågan kom även upp i vår diskussion med ministern, och då är vi återigen inne på det här med samarbete och ökad effektivitet.

Vi fick också veta att Catharina Piper håller på att skriva en bok om hållbar offentlig upphandling, som förhoppningsvis är färdigskriven innan nyår. ”Jag vill göra det lättare för både offentlig sektor och för leverantörer att kunna ha en bra dialog kring hållbarhet.”

Magnus påpekade att upphandling har blivit mer politiserad, i den meningen att den också skall bidra till samhällsnytta i en vidare mening. Och då blir ju dialogen återigen viktig och nödvändig. Hållbar upphandling är det nya gröna.

Catharina menade att regeringens nya fokus på icke vinstdrivande organisationer kan slå hårt mot övriga små företag, samtidigt som upphandlingar fått avbrytas i brist på konkurrens. Dessutom går reglerna emot likabehandlingsprincipen.

Martin berättade också att han saknar en viktig fråga i dagens debatt och den handlar om upphandling i och inför kris. Varför pratar vi inte proaktivt framåt, för robusta och resilienta inköpsfunktioner?

Och denna sista fråga pekar ju fram mot de följande två programpunkterna. Först pratade Eva Hagwall, Överdirektör på Försvarets materielverk, utifrån rubriken Hur vi bygger trygghet i fred, kris och krig, och därefter tog en diskussion vid i soffan, nu under rubriken Hur påverkas inköp och upphandling av det allt allvarligare samhällsläget? då hon samtalade med Charlotte Petri Gornitzka, Generaldirektör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Dessa frågor är så viktiga, både i ett upphandlings- och i ett samhällsperspektiv, att vi kommer att återkomma till dem i ett eget reportage framöver.

Utan möjlighet att beröra allt i det mycket omfattande programmet konstaterar vi att Mötesplats Offentliga Affärer bestod av ett synnerligen välfyllt och väl genomfört program på hög nivå, att vi lotsades fram professionellt och personligt av Britt-Marie Mattsson och att vi redan nu ser fram emot nästa års arrangemang!